http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/2184/2859.pdf.
TERHİN YAZITI'NIN TARİHİ AÇIDAN DEGERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr.S. GÖMEÇ*
Bu kitabe Uygur Kagani Moyun-Çor tarafından' diktirilmiştir.
1970 senesinde Moğolistan'da Tarbagatay Dağlarının 2 km güneyinde N. SerOdjav ve
V.V. Volkov adlı iki arkeolog tarafından bulunmuştur
Kitabede bulunan tamga, Şine-Usu yazıtında da vardır. Uygur
tarihi için oldukça önemli olan bu yazıtın tarihlendirilmesi hususunda farklı
görüşler mevcuttur).Ancak kitabeyi kronoloji olarak takip ettiğimizde yazıtın
753 yılına kadar geldiğini görebiliriz.
Ilk Once yazıtın tam metnini vermek istiyoruz.
Doğu Tarafı
1-.... yollug kagan... Bumın Kagan üç kagan olurmış eki
yüzyıl olurmış
…. Talihli kagan… Bumın kagan üç (kişi) kagan(olarak) oturnuşlar,
iki yüzyıl oturmuş
2- ... bodunı akıza barmış uçuz kölke atlıgın töke barmış
kadır kasar bedi bersil yatız oguz
... halkı çıkıp-gitmiş. Uçuz-Köl'e Ünlülerini döküvenniş.
'Kadır-Kasar; Bedi-Bers il (ve) yatız-Oguz
3- ... eçüm apamsekiz 'on yıl olurmış Ötüken 'eli tegresi.
eli İkin ara
orkun ögüzde ...
atalarım seksen yıl hüküm sürmüş. Ötüken Ülkesi ve çevresi
ile
ikisi arasında Orkun ögüzde
4-…(Elig şine usu) yıl olurmış… yıl barmış atımın üze kök
tengri asra yagız yir yana
…(Elli) yıl hüküm sürmüş. Orada... yıl olmuş. Adımdan
(sanımdan) yukarıda mavi gök, aşağıda yağız yer yeniden,
5- [Özim öngre bınga başı atantım Şine-Usu] sekizotuz yaşıma
yılan
yılka Türk elin anta bulgadım'anta artatdım
[Kendim doğuya binbaşı olarak atandım}. Yirmi sekiz yaşımda,
yılan yılında (741) Türk ülkesini karıştırdım. Orada bozguna uğrattım
6- ... atlıgın yamaşdı bınga yorıtdı ozmış tigin' odurganta
yorıyur tidi, anı,'algıl tidi
.... ileri gelenleri ile bize katıldı. Bin kişi sevketti.
Ozmış Tigin Odurgan 'dan yürüyor dedi. Onu al (gel) dedi
7- '[kutlug yagu kan bolmış,tiyin işitip] irtim.kara kum
aşmış kögürde kömür tagda yar ögüzde üç tuglıg Türk bodunka yetinçay tört yigirmike'
'
[Kutluğ Yabgu han olmuş diye işitip] eriştim. Kara-Kum'u aşmış
Kögür'de,Kömür-Tag'da
(ve) Yar-Ogüz'de Uç-Tuglıg Türk Bodun'a yedinci ayın
ondördünde
8- ...anta tokıtdırdım kanın altım anta yok boltı Türk bodunıg
anta içgertim anta yana
…orada dövdürdüm. Hanıni, (esir) aldım. Orada yok oldu
(öldü).Türk halkını orada itaata aldım. Orada yine'
9- ... takı ozmış tigin kan boltı kony yılka yorıdum
... ve Ozmış Tigin han oldu. Koyun yılında ['743) (üzerine)
yürüdüm
Güney Tarafı
1- .... ekinti [süngüş engilki] ay altı yangıka tokışdım ...
biçin yılka yorıdım [anta] süngüşdim anta sançdım kanın anta
... ikinci [savaşı ilk) ayın altıncı gününde yaptım;..
Maymun yılında (744) yürüdüm, [orada} savaştım, orada mızrakladım. Hanını
2- tutdım katunın anta altım [Türk bodun anta ıngaru yok
boltı Şine-Usu] anta kisre başı kelti [peymey tigin kan bolmış tiyin] takıgu
yılka yorıdım yılladım beşinç ay üçyiğirmike kalışdı.
Tutdum. Katununu orada [esir] aldım. [Türk halkı o andan itibaren yok oldu}!
Ondan sonra liderleri geldi. [Peymey Tigin han olmuş diye}Tavuk/yılında (745)
yürüdüm. Bir yıl geçirdim. Beşinci ayın on üçünde (746) ayaklandılar.
3- süngüşdim anta sançdım ... beg [birle basrml bodunıg]
içgerip igdir
bölük [yana kelti] ben anta. kisre ıL.yılka üç karluk yablak
sakınıp teze
bardı kunya on okka '.
.
\
Savaştım. Orada mızrakladım ....beg [ile Basmıl halkını}
tabi kılıp,
İgdir Bölük yine (buraya) geldi. Ben ondan sonra it.yılında
(746) Üç-
Karluklar kötüdüşünüp, kaçtılar,. batıya On-Oklara
4- kirti anta içikti [üç karluk ilteber] ölti ranta kisre]
üç karluk lagzın
yılka tokuz tatar [birle ögleşip] tokuz buyruk bing sengüt
karabodun tun-
yın kangım kanka ölünti eçü apa atı
Girdiler. "Orada tabi oldular. [Karlukların ilteberi)
öldü. [Ondan
sonra} Üç-Karluklar domuz yılında (747) Tokuz~Tatarlarla
anlaşmış,
dokuz bakan, bin komrıtan, halk toplanarak, babam hana
maruzatta bu-
lundular. Atalarımızın adı (sanı)
5-bar tidi ötüken eli. sizde ebir tidi [tay bilge tutukıg]
antayabgu
atadı anta kisre küskü yılka singlegde küç kara bodun timiş
sin sizde küç
kara sub ermiş kara bodun tunyın kagaıı
va1:dedi. Ötüken ülkesi sizde, yönetin dediler. [Tay Bilge
Tutuk'u}
orada yabgu atadı. Ondan sonra Sıçan yılında (748) Atalar
Mezarlığında
güçlü halk (şöyle) demiş: "Atalar Mezarlığı
sizde". Güeün kaynağı Kara-
su.imiş. Halk toplanarak kagan
6- atadı t~ngride bolrmş il etmiş kagan atadı il bilge katun
atadı
kagan atanıp Otüken ortusınta süngüz başkan ıduk baş kidinin
örgin
bunta etitdim
Atadı. Tengride Bolmış İl Etmiş Bilge /(agan (olarak) atadı.
İl Bilge
Katun (olarak) atadı. Kagan tayin edilip,katun tayin
edilipÖtüken orta-
sında Süngüz-Başkan'ın kutluzirvesinin batısında otağı
burada kurdur-
dum.
Page 4
74
S.GÖMEÇ
.Batı Tarafı
1- tengride bolınış il etmiş bilge kagan il bilge katun
kagan atıg
katun atıg atanıp ötüken kidin uçmta tez başmta örgin [anta
etitdiin çıt] ,
anta yaratıtdım bars yılka yılan yılka ekiyıL.
Tengride Bolmış, İl Btmiş Bilge Kagan, İl Bilge 'Katun kagan
(ve)
katun tayin edilip, Qtüken'in batı ucunda, Tez başında
otağını {oTCl,da
kurdurdum. Sının} orada yaptırdını. Bars yılında (750),
Yılan yılında
(753) ikiyıl
'
2- yayladım ulu yılka ötüken ortusmta süngüz başkan ıduk baş
kidi-
nente yayladım örgin bunta yaratıtdımçif bunta .tokıtdım
bing yıllık
tümen künlik bitigimin belgümin bunta
Yazı geçirdim. Ejderha yılında (752) Ötüken'in ortasında
Süngüz-
Başkan'ın kutlu zirvesinin batısında yazı geçi'rdim. Otağımı
burada yap-
tırdım. Sınırı burada vurdurdum. Bin yıllık, onbin günlük
kitabemi (ve)
işaretimi burada
3- yası taşka yar~tıtdım tulku taşka tokıtdım üze' kök
tengri yarlıka-
duk ÜÇÜll asra yagızyir igittüküçün elimintörümin etintim
öngre kün
togsıkdaki bodun kisre ay togsıkdakı bodun
.
' ,
,
yassı taşa 'yazdırdım. Bütün (tek parça) taşa vurdurdum.
Yukarıda
Tanrı irade ettiği için aşağıda yağız yet beslediği için
devlet ve yasa sahi-
bi oldum. Doğuda gün doğusundaki halklar, b,atıtjaay
doğusundaki halk-
lar
4- tört bulungdakı bodun iş güç ebirür yagım bölük yok boltı
ötüken
eli tegresi ikin ara ılgam tarıglagım sekiz selenge orkUn
togla sebintürdü .
kargu burguol yirimiqsubıniın konar köçer ben
dörttaraftaki.. halklar (benim) işimi gücümü görürler.
Düşmanım.
Bölük yok oldu. Otüken ülkesi (ve) çevresi, ikisi arasında
tarlalarım;
Sekiz-Selenge, Orkun, Togla, Sebintürdü, Kargu (ve)
Burguyerlerimde
(ve) sularımda konar göçerim
'..'
5~yaylagım ötüken kuzı kidin uçı tez başı öngdüni kanyuy
künüy...
. ılgam ötüken yiri ongı tarkansüy yagı bodunkı kagangı
birigerü uçıa:ltuh
, yış kidin uçı kögmen ilgeru uçı [kadırkan yış]
.
Yaylam Ötüken'in kuzeY:!Jatı ucu Tez-Başı, doğusu Kanyuy
(ve)
Künüy (nehirleri), tarlalarım Otüken bölgesi, kuzeyi Tarkan
Süy düşman
halka (ve) kagp.na, güney ucu Altun-Yış, batı ucu Kögmen,
doğu ucu {Ka-
dırkan .Yış} .
'
;
Page 5
"/.
TERHİNYAZITI'NINTARİHİAÇıDANDEGERLENDİR1LMESİ
75
6- tengride bolmış il etmiş bilge kanım içreki bodum altmış
iç buy-
ruk başı inançu baga tarkan ulug buyruk tokuz bohınş bilge
tay sengün,
.~tuk beşyüz baş~külüg ongı öz inancu beş-yüi başı ulug öz
inançu
Tengride Bolmış İLEtmiş Bilge Kan 'ımın içreki (tabi)
halklarının sa-
yısıaltmış. İç Buyruk Başı Ilıançu Baga Tarkan (ile)
b~yruklar dokuz-
olmuş. Bilge Tay Sengün Tutuk, Beşyüzbaşı Külüg Ongı, Oz
Inançu Bl!ş-
yüzbaşı Ulug Öz Inançu
7- urungu yüz başı ulug urungu tölÖs begler oglı bmg başı
tölös
.külüg eren tarduş begler oglı bmg başı tarduş külüg eren
tarduş ışbaras
beş bmg er başıışbara sengün yaglakar
' "
Urungu, Yüzbaşı Ulug Urungu, Tölös heglerininoğlu
Binbaşıdırlar
(onlar) Tölöslerin ünlü yiğitleridir. Tarduş beglerinin
oğullan Binbaşı~
dırlar (onlar) Tarduşların ünlü yiğitleridir. Tarduş
Işbaraları, Beşbin Er-
başı Işbara Sengün Yaglakar
\
8.:...tokuz yüz er başı tuykun ulug tarkan bukug bmga
,
,
.... Dokuzyüz erbaşı TuykunUlug Tarkan Bukug, binlikleri
9- ...bodum bmga kagas ataçuk bodum bmga
.... halkı binliktir~ Kagas Ataçuk'un halkı binlikıir
Kuze, Tarafı
1- tengrim kanım tikim teg elig tutdı .. kutlug çigşi kınçu
alp bilge
çigşi... kan aruk oguz bodun altı yüz sengüt bir tümen bodun
kazgantı
i
Kutlu hanım dimdik ülkeyi tuttu (yönetıi) ... Kutlug Çigsi,
Kınçu Alp
Bilge Çigsi.....han. Yorgun Oguz halkını aldı. Yüz general
(ve) bir tü'rnen-
lik halk kazandı.
. .
,
2- tengri kanım atlıgı tokuz tatar yiti yigirmi az buyruk
tongra ediz
(?) sengüt bmga bodum tigitimin bu bitidükde. kagamma turgak
başı
kagas ataçuk begzik er çigşibıla baga-tarkan üç yüz turgak
turıtdı
Kutlu hanımın ileri gelenleri Tokuz-Tatar, onyedi Az buyruk,
Tongra'
(ve) Ediz (?) generalleri ve binbaşılar, Uygur halkıdır.
Tiginlerirnle bu
(kitabe) yazıldığında kaganım için Turgak Başı Kagas Ataçuk,
Begzik Er
Çigşi (ve) Bıla (belki de Boyla) Baga Tarkan üçyüz karakol
yaptılar
3-tengrim kanım oglı bilge tarduş ulug bilge yabgu atlıgı
isig yir atlı-
gı.... baytrku bodunı az aşpa taysengün bodum tongraediz
(?)... kayabart
üç karluk bunça bodun yabgu bodum
Page 6
76
S;OOMEÇ
Kutlu hanımın oğlu Bilge Tarduş Ulug Bilge Yabgu'dur.
Atlıları Isig
Yir atlılarıdır .. Bqytrku halkı, Az Aşpa Tay Şengün halh
Tongra (v~)
Ediz... Kayabart, Uç-Karluklar, bunca halk?yabguhalkı
,
.
. 4- tengrim kanım oglı'bilge 'tölös ulug bilge çad atlıgl...
odurgan ,
buyrokı çabış sengün bodum tokuz bayırku kayra basmıl
(kayra-basmıl?)
tokuz tatar bunça bodun çad bodum
.
. Kutlu hanımın oğlu Bilge ,TöLOsUlug Bilge Çad' dır.
Atlıları. .. Odur-
gan'dandır. Bakanı, Çabış Sengün halkıdır. Tokuz-Bayırku,
Kayra, Bas-
mıl, Tokuz-Tatar bunca halk, şadın halkıdır
5- .....bitigme bum yaratıgma bilge kutlug tarkan sengün
bunça bo~
dumg atın "yobn yagma alumçisi Ekiyur tidi Kutlug Bilge
Sengün uruşu
kutlug tarkan sengün ol Ekiyur
.... (bunu) yazan, bunu yapan Bilge /Kutlug Tarkan
Sengün'dür.
Bunca halkların adlarını, yollarını (kaderlerini) Yagma
kuyumcusu (veya
.alacaklısı) Ekiyur dedi. Kutlug Bilge Şengüh ve Kutlug
Tarkan Sengün
Ekiyur.
6- yarlıkadıbayırku tarduş bilge tarkan kutlug yagII1atabgaç
sogdak
. başı bilige sengün uzal öng irkin
.
Emretti. Bayırku (ve) ,Tarduş Bilg~ Tarkan Tutlug (ve)
Yagmti, Tab- .
gaç, Sogdak Başı Bilge Sengün, Uzal Ong lrkin
.
Ta~ Kaplumbağa Üzerindeki Yazı(
bum yaratıgma böke tutam
Bunu yapan Böke Tutam
Şimdi yazıtın tarihimiz ve kültürümüz açısından bir
değ~rlendirmesi-
ni yapmaya çalışacağız.
.
i Toplam otuz satır ve bir de taş kaplumbağa üzerindeki
cümleyi sa-o
yarsak otuzbir satırdan. ibaret olan bu yazıt Uygurların en
ünlü kaganı
Moyun-Çor adına dikilmiş olup, herhalde yazıtın başında daha
önceki
meşhur Türk hükümdarlarımn adlarımn sayılması ve Bumın
Kagan'ın
adına burada rastlamamız bizİ Uygurların da başlangıçta
kendilerini Kök
Türklerin devamı olarak gördüklerini düşünmemize
sevketmektedir.
. Yazıtın 2. satırında Türk tariiıinin önemli iki boyunun
adına rastlıyo-
roz. Bunlardan biri olanB~s-'İlliler, Bulgar Hanlığının
teşekkülünde rol
oynamışlar,' Kasarlar ise Hazar Kaganlığımn hanedan
ailesidir. Burada
gördüğümüi paralel ifadeyi. Tes II yazıtında da görmemiz
mümkündür:
Buzuk başın akıza uçuz kölke atlıgın töke barmış... bedi
bersil, kadır
Page 7
TERHİN YAZm'NIN TARilll AÇıDAN DEGERLEND1RhMEsl
77
,kasar anta barmış. OLbodunım kengetişdi(3). Kök nirkçe
kaynaklarda ve
Çin yıllıklarında 116 yılına kadarl.!ygurların önemli bir
faaliyeti görül~
memektedir. Fakat bundan önce' Omken'de hakimiyet kuran
Tokuz-
qguzların kagaI1lığına Uygurların da sahip çıktığım
biliyoruz. Klyaştor-
my'a göre Tokuz-Oguzların bu kaganlığı Boz-Oklardan
Bedi-Benm ve
Kadır-Kasar'ın ihaneti sonucu yıkılmıştır: Rona-Tas'dil bu
görüşdedir<4).
687 de Baz Kagan'ın öldÜrülmesi sİrasında meydana gelen bu
olaylar
hakkında yUkarıdaki cümlelere tesad~f etmekteyiz. Biz adı
geçen kitabe-
lerdeki transkripsiyonu Boz-Ok ve Uç-Ok şeklinde
anlawadığımız için
çevirimiz~ daha değişik bir şekilde yaptık'. Biz B~z-Ok ve
Uç-Ok ayırımı-
mn veya Iç-Oğuz, Dış-Oğuz farkımn Türklerin Islamiyeti
kabulünden ve
Oguzların batıya doğru göçlerinden sonra ortaya çıktığım
zannediyoruz.
Birtakım araştırmacılar özellikle Tes II yazıtı ve Terhin
yazatına ba-
karak Uygur tarihini üç bölüme ayırmaktadırlar: i, Uygur
Kaganlığının
550'den önce 300 yü yaşadığı iddia olunmaktaditS). Bunu da
Tes II Kita-
besinin kuzey tarafı, ikinci satırındaki; üç yüz yıl il
tutmıf'6) cümlesinden
çıkarmaktadırlar. Bundan başka Uygurlar, değişik boyların
hakimiyeti al-
tında 200 yıl geçirmişlerdir(7). Buna karşılık Şine-Usu
yazıtlnda On-
Uygurlar ve Tokuz-Oguzlai üzerinde 100yıllıkbir hakimiyetten
bahsedi-
liyor: Bunun içinde On Uygur ve Tokuz Oğuzlann. üzerinde
yüzyıl otu-
rup(8), cümlesini gÖı'mekteyi~. Aslında yazıtlarda samIdığı
gibi bir,tutar-
sızlık söz kopU'sudeğildir. Eğer Kök Türklerin hakimiyette
bulundukları
ortalama 550-750 yıllarım hiç aralıksız göz önüne alacak
olursak 200 yıl
ölur, fakat bu silieden Kök Türklerinsarsıntıya uğradıkları
ortalama 600~
690 yıllarını çıkaracak olursak yaklaşık yüzyıl tutmuş olur.
II. Uygur Ka-
ganlığı ise 80 yıl hüküm sürmüştür. Bu süre Terhin
yazıtında; sekiz on yıl
olurmıf'9), şeklinde, Tes II de ise; Uygur kagan on yıl
olurmış, yetmiş yıl
ermif'lO)şeklinde geçmektedir. Bunu on artı yetmiş biçiminde
düşünmek
mümkündür. III. Uygur Kaganlığının kuruluşu da Kök Türklerin
yıkılma-
sından sonra kabfil edilmektedir. Yine yazıtın üçüncü
satırındaki: ötüken
eli tegresi eli ikin ara orkun ögüzde(lI) cümlesinden
Uygurların ortaya
çıktığı coğrafyamn sınırlarım da öğrenmiş bulunuyoruz.
(3) Bakınız, Tes II, Kuzey 3-4; Bozguneuların başı
tarafından baskın yapılıp, Uçuz
Köl'e'ileri gelenleri dökülmüş.~.Bedi-Bers (Bars) il,
Kadır-Kasar oraya varmıştır. O
halkını büyük kavga yaptı.'
"
.
'
(4) S.G. Klyaştomıy, "The Tes Inseription of the Uighur
Bögü Qaghan", Acta Or!.enta-
Zia, Tom. 3911, Budapest 19~5, s.149; A.R. Tas, "Hazar
Kavim Adının Tarihi Uzeri-
ne Yeni Veriler", Çev. M. Karakurt, Türk Kültürü Araştırmaları,
24/2, Ankara
1986, s.58.
(5) Klaştomıy, a.g.m., s.148"1~9;Rona-Tas, a.g.m. s.58.
(6) Bakınız, Tes LI,Kuzey, 2: Uç yüzyıl ülke yönetmiş.
(7) Klyaştomıy, a.g.m., s.148; Rona-Tas, a.g.m., s.58.
(8) Bakınız, Şine-Uşu Yazıtı, Kuzey 3.
(9) Bakınız, Terhin Yazıtı, Doğu, 3: Seksen yıl oturmuş.
(ıo) Bakınız, Tes LI, Kuzey, 4: Uygur ~agan on yıl oturmuş,
yetmiş yıl imiş.
,(ll) Bakınız, Terhin Yazıtı, Doğu, 3: Otüken ülkesi (ve)
çevresi ile ikisi arasında Orhun
Nehrinde,
Page 8
78
S.GÖMEÇ
.
Görülüyor ki, 'kitabelerdeki bu ifadeler oldukça
düşündürücüdür.
Eğer i. Uygur Kaganlığı mevcut ise, bunun 250-550 tarihleri
arasında ya-
şamış olması gerekir ve bu ,ifade kabul edilecekolursa, o
zaman bu yıllar-
daki Tölös hakimiyeti veya bağımsız bir Tölöskaganlığı söz
konusudur.
Ancak Çin kaynaklarından öğrendiğimize göre, bu sıralarda
Tölöslerin
bir hakimiyeti yoktur. Bu esnada merkezi Asya' da Tabgaç ve
Juan-juan
üstünlüğü vardır. Demek ki, Uygurlar Tölöslerin, Tabgaçlara
ve Juan-
juanlara bağlı olarak hayatlarım sürdürdükleri yarı
federatif durumu bir
bağımsızlık olarak addetmektedirler.
Bunun yanısıra bir de II. Uygur Kaganlığı ~eselesi vardır.
Bu da
611-691 seneleri arasında adı geçen Tokuz Oğuz hakimiyeti
olmal~dır.
Uygurlar, Kök Türk kaganlığınınyeniden
güçlenmesinden önce Otü-.
ken'de hakimiyet tesis eden Tokuz OguzBaz Kagan ve onun
seleftednin
mirasçısı ohirak görünmektedirler. Ancak biz öyle
zannediyoruz ki, Uy-
gurların Tokuz Oguz federasyonunu(12) kendilerine
bağlamal~ırı ve On
Uygur olmaları 739-740 yılından sonra Moyun-Çor'un
Tokuz-Oguı:Iarı
derleyip toplamasından sonra olmıştıir. Moyun-Çor
kitabesinde: Tokuz
Oguzhalkını ~erleyip topladığını(13),.söylüyor. .
...
Bu olay belki Şine-Vsu yazıtımn kuzey tarafı beşinci satırın
devam
t?denyerlerinde anlatılmaktaydı, fakat maalesef yazıtın bu
kısmı siliktir.
Otüken'deki karışıklıkları fırsat bilen Çin, 741 yılında
Uygur, Karluk ve
Basmılları Çin'e itaat etıneye çağırınıştı. Bu
tarihtenitibaren Moyun-Çor,
babası. Köl Bilge'ye bağlı:"olarak Kök Türk ülkesinde
faaliyetlere giriş- '
mişti. Işte bu olaylar Terhin yazıtlnın doğu beşinci satırı
ile Şine-Usu ya-
zıtınm kuzey 6-7. satırlarında kayıtlıdır: Binbaşı olarak
tayin edilen
Moyun-Çor'un idaresinde asker hareketegeçti. Birçok Türk
boyu itaata
alındı. 741 yılında Türk ülkesinde büyük bir kanşıklığa
sebep oldular.
. Türkler !?irbirlerine zaiyat verdirdiler<14).
, . Kök Türkçe kitabelerde, bu olaylarda Basmılların rolü
söylenmiyor-
sa da, Çin kaynaklarından Basmıl, Uygur ve Karlukların
ortaklaşa hareket
ettiklerini ve insiyatifin Basmılların elinde olduğunu
biliyoruz. Bu üçlü it-
tifak 742 da Kutlug Yabgu'yu mağlup etmiştir. Terhiuyazıtın
doğu tarafı
7. ve 8. satırlarında Türk tarihi için oldukça önemli olan
'bu hadise anlatıl-
maktadır: Kutlug Yabgu'nun emrinde ¥ara-Kum'u~~5)aşmış olan
Üç Tuglı
Türk Bodunu Kögür'de(l6), Kömür-Tag'da(l7),
Yar-Ogüz'de(18)yedinci ayın
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
Tolcuz Oğuz kabileleri şunlardır: I-Bulgu, 2-Bayırku, 3-Hun,
4-Tongra, 5-Sekel, 6-
Ediz,7-A-pu-se (Apa İsi), 8-ku-lun-wu-ku, 9~K'i-pi.
'
.
Bakınız, Şine-Usu Yazıtı, poğu 5.
Bakınız, Şine-Usu Yazıiı, Kuzey 6-7; Terhin Yazltl, Doğu 5.
Kara-Kum, Ordos'un kuzeyindeki çöUüg bölgedir.
Kara-Kum Çölü'nün ortasındaki, Türklerin Körnür-Tag
dedikleri yerin az kuzeyi ol-
malıdır.
.
Köm~r-Tag, Gobi Çölü'nün ortasındaki, bir dağdır.
Yar-Ogüz'de yine bu coğrafyadaki küçük sulardan birisidir:
Page 9
\
TERHİNyAZITrNIN TARİHİAÇıDAN DEGERLENDİRİLMEsİ
79
ondördünde mağlup'.edip, esir alıyorlar'J9).
Yine bu satırlarda Türk-mille-
tinin bir üyesi olan Uç-Tuglı Türk Bodun adı geçm~ktedir.
Menşeileri hu-
susunda bugüne kadar fazla birşey söylenmeyen Uç-Tuglı Türk
Bodun,
Çin kaynaklarında Mu-ma T'u-cüeh olarakgeçen etnik 'ad ile
birleştiril-
miştir. Mu-ma T'u-cüeh'in manası Tahta Atlı Kök Türkler
olarak belirtil-
miştir20).Tsai bu adın manasının "keresteli at"
demek olduğunu ve "halkı
daima buz üzerinde tahtadan yapılmış ala bindiği için
Çinliler bu adı ver-
mişlerdir" demektedir21). Tahtadan ata binrnek nasıl
birşey bilmiyoruz.
Tsai bu konuda bir açıklama yapmamıştır. Acaba, kar üzerinde
.ayakları
batmamak için tahtadan yapılmış kar ayakkabıları
giydiklerinden mi,
ypksa kar üstünde kızakla kaymayı bildikleri için rili bu ad
verilmiştir?
Uç-Tuglı Bodun'un kabileleri şunlardır: Tu-po, Mi-lieh-ko ve
O-chih(22).,'
Tölösleriıı üç boyundan meydana gelmiş olan bu federasyon
içinde sade-
ce Tupoların bugünkü Tuba-Tuva Türkleriyle aHikaları dikkate
çekilmiş
ve yerlerinin Altaylarla, Baykal Gölünün kuzey kıyıları
olabileceği görü-
şü ileri sürülmüştür.
'
Daha sonra onlar Basmıllarm liderini kagan ilan ettiler ve
arala-
rında bir idari taksimat yaptılar. Kök Türk kaganlığının
başına
üzmış Tigin Han olmuştu. Bunu da yazıtımızın doğu tarafı 9.
satırın-
dan öğreniyoruz. Moyun-Çor, Koyunyılında
(743) onun üzerine yü-
rümüştür. üzmış Tigin 'ele geçirilmiş, Türk milletine büyük
bir
darbe, indirilmişti. 743'yılında Kök Türk kaganı üzmış
öldürülmüş
ve Başı Çin başkentine gönderilmişti(23). Ondan sonra Tavuk
yılın--
da (745) Türk milletinin
üzerine Peymey Tigin'in Haiı olduğu du-
yulmuş, ve onun da üstüne yürünmüştür. Bunu' da 'yine Terhin
yazıtı-
nın güney tarafı 2. ve 3. satırı ile Şine-Usu
y'!Zıtının'kuzey
10.
satıtıridan biliyoruz(24).Kök Türk üstürilüğüne son-
verildikten itibaren
kaganlık mücadelesin\;le Basmıl, Uygur ve Karluklar arasında
kavgalar
başlamış, ilk önce Karluklarla anlaşan Uygurlar, Basmıl
kagainnı öldür-
müşler, sonra da Karlukların ortaklığına nihayet'
vermişlerdir. Basmıl
Kaganınınöldürülüşü
hadisesi, herhalde yazıtın bazı yerleri silik olan
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
Balgnız, T~rhin Yazıtı, Doğu, 7-8. ..
-'
'
B. Ogel, "Şine-Usu Yazınnın Tarihi Onemi",
Belleten, Sayı 59, Ankara 1959, s.373;
D. Sinor, "Some Components of the Civilization of the
Türks", Altaistic Studies,
Stockholm 1985, s.154.
' i
W.S. Tsai, Li-J'e-Yü'nünMektuplanna
Göre Uygurlar, Doktora Tezi,Taipci 1967,
s.45.
.
.
W. Eberhard, Çin'in ŞimalKomşullarl,
Çev. N. Uluğtuğ, Ankara, 1942, s.72; Tsai,
~~~
.
Bakınız, Şine-Usu Yazıtı, Kuzey, 9-10; Terhin Yazıtı,
Doğu'9; Güney, 1-2: ....ozmış
tigin kan boltı kony yılka yorıdım ekinti [süngüş engilki]
ayaltı yangıka tokıdım..
biçin yılka yorıdım [anta] süngüşdim anta sançdım ka~ınanta
tutdım katunın anta
altım [Türk bodun anta ıngaru yok baltı] "
'
Bakınız, Şine-Usu Yazıtı, Kuzey, 10; Terhin Yazıtı, Güney
2-3; anta kisre başı kelti
[peymey tigin kan bolmış tiyin] takıgu yılka yarıdım
yılladım beşinci ay üç yiğirmike
kalışdı süngüşdim anta sançdım.
.
Page 10
80
S.GÖMEÇ.
güıiey 3. satınnda geçiyor olmalıdır: :...beg [birle basmıl
bodunı] içge-
rip(25).
i
748 yılında, mill~tin de katıldığı Atalar
Mezarlığı(26)'ndaki.kurultay-
dan sonra Tay Bilge Tutuk yabgu atanmış ve Türk devletinin
başına Uy-
gurlar geçiril~ştir. Bu hadise.:rerhin ve Şine-Usu
yazıtlarında şöyle anla-
tılmaktadır: It yılında (746) Uç-Karluklar kötü
düşÜ;':'-üpkaçtılar. Batıya.
On-Oklara sığındılar, orada onlara tabi oldular...
Uç-Karluklar, domuz
yılında (747), Tokuz-Tatarlar27>, Tokuz Buyruk, bin
komutan ve halk
.ayağı kalkarak, Köl Bilge 'ye maruzatta bulundular:
"Atalarımızın ünü
vardır, Ötüken ülkesi sizde, yönetin" demişlerdir. Tay
Bilge Tutuk orada
yabgu'atanmıştır. Ondan sonra s!çan yılında (748), Atalar
Mezarlığında
"güç halktır" denmiş. Halk da "Atalar mezarı
sizde,. gücün kaynağı
sudur" diyerek, ayağa kalmışlarve kagan tayin
etmişlerdir2S).
Yazıtın güney tarafı 6. satırında Moyun-Çor'un ~gan atanması
ve kaganlık unvanına rastlamaktayız: Tengride B.olmış
ILEtmiş Kagan..
Yine aynı satırlarda Moyun-Çor'un karısının da ILBilge Katun
atandığı- .
nı görüyoruz. Hunlar' dan beri devam eden bir devlet
geleneği olarak
kagan ile katun her zaman birlikte tahta geçmiştir. Bu da
bize Türk mille-
tinin kadına ne kadar önem verdiğini gösteren en.büyük
delillefdenbirisi-
dir.
'
,
(25) Bak:ııiız, Terhin Yazıtl, Güney, 3: ...beg [ile Basınıl
halkını] tabi kılıp
(26) Buradaki me,zar1ık konusu dikkatiçekmektedir.
Bilindiği gibi Hunlar da kutlu bir
ata mağarasının bulunduğunu Çin kaynaklarından öğreniyorıiz
(bakınız.S. Gömeç,
, "Eski Türk Dini", Tanıtım, Sayı 79, İstanbul
1986, 5.30). Yazıttaki bu kayıt bize
kutlu atalar mağarasının ve Türk nesIinin çoğalmasına sebep
olan Türk atalarının
gerçek veya sembolik mez¥.larının olduğu fıkrini çağnştınyor
..Çin tarihlerinden,
. Kök TürkJeaganının daima Otüken dağında oturduğunu, her
yıl'kurban kesmek için
beylerini Otüken'den 5OO'Iibatıda, üzerinde ne çimen ne de
ağaç ol~ sarp ve yük-
sek bir d;ağolan atalar mağrasına götürdüğünü öğreniyoruz
(bakınız, Ogel, Türk Mi-
tolojisi, s.21). Bu ise bize Ergenekun Destanı'nı
hatırlatmiliadır.
Buradan çıkan
diğer bir netice ise, hükümdarlık al~etleri
arasında Atalar Mezarlığına da sahip
olmak vardır.
(27) Asya Türk tarihininen karışık bölümlerinden birisi
de,.Tatarlann Türk olup olınadı-
ğı konusudur. Bu hususta yapılan araştırmaların ba:zıları
Tatarların Türk olduğu yo-
lunda olmakla beraber, bazıları da onların Moğol asıllı
olduğu yolundadır.
Çin kaynaklarında adları Ta-tan şeklinde transkripsiyon
edilen Tatar adını, Pel-
Iiot'un Tung-huang'da bulduğumetinlerde
tfattara şeklinde görüyoruz (W. Eber-
hard, Conquerors and Rulers, Social Forces in Medieval
China, Leiden 1952, s.91;
H.~
Bailey, "A Khotanese Text Concerning the Turksin
Kantsou", Asia Major,
Vol. 1,London 1949, s.30). Başta Kaşgarlı olmak üzere, bir
kısım Türkologlar Tatar-
ları Türk kabul ederken (Div~nü Lifgat-it-Türk, CL, s.411;
Z.V. Togan, Umumi
Türk Tarihine; Giriş, 3. baskı, Istanbul 1981; L. Rasonyi,
Türk Devletinin Batıdaki
Varisleri ve Ilk Müslüman Türkler, Hl\? Ş. K. Seferoğlu-A.
Müderrisoğlu, ,Ankara
1983, s.15-19; A. İnan, Makaleler ve Incelemeler, 2.,baskı;
Ankara 1987,5.60; A.
Temir; "Moğol İmparatorluğu ve Devamı", Türk
Dünyası El Kitabı, Ankara 1975,
's.913), bir kısınıda Moğol olarakkabul etmektedir (V.
B3rthold, Mogol istilasına
KadarTürkistan,
Haz. H.D. Yıldız,Jstanbul 1981, s.31).
(28) Bakınız, Terhin Yazıtl, Güney, 3-6; Şin;-Usu Yazıtl,
Kuzey, 11-12.
Page 11
/
TERHİN YAZITI'NIN TAR1HİAÇıDAN DEGERLEND1R1LMESİ
81
.
.
,
'Şine-Usu y~ıtında Moyun-Çor, Tay Bilge Tutuk mücadelesi
teferru-
atlıbir şekilde anlatılmış olup; ancak 749 tarihinde
kaganlığını sağlamlaş-
tıimıştır. Moyun-Çor,kagan
ilan.edildiktensonra (752) otağını Süngüz- i
Başkan"ın kutlu zirvesinin .batısında kurdurmuştur:
kagan atanıp' ötüken
ortusınta süngüz başkan ıduk baş kidinin örgin bunta
etitdim(29).Buradaki
Süngüz-Başkan yer adı üzerinde de durmakta fayda vardır. Bu
yer adı;
Terhin yazıtını inceleyen KIyaştomıy ve T. Tekin tarafından
değişik bi-
çimlerde ve manalarda okunmuştur<30).Biz jlk defa Terhin
yazıtında yer
ismi olarak geçen bu adıarın tarihte bir Türk etnik;ıdını
ifade ettiğin,i tes-
'.bitetmeye çalıştık. 662 yılında,On-Okların
lideri Aşina Mi-sM, Çinliler
tarafından tuzağa düşücülünce ona sadık olan Süngüz
(Shu-ni-shih) ve ,
Başkanlar (Pa-se-kan) denilen iki kabile, olaydan sonra
kaçtıkları halde
Çinlilere yardım eden Aşina Mi-she'nin kardeşi Aşina Pu-chen
tarafından
mağlup edildiler3l). Çin kaynaklarından bu iki boydan
Süngüzlerin On-
Okların Tu-lu kolı:ından,Başkanların da Nu-shih-pilerden
olduğunu öğre-
niyoruz(32).Süngüzve Başkanlar ,Çinlilerden kaçarak Ötüken'e
gelmişler
ve konakladıkları bu yere de adlarını vermiş olsalar gerek!
Yazıtıri batı tarafı 2-4. satırlari arası Türk Kültür tarihi
açısından da
oldukça önemlidir: Ejderha yilında (752),
Ötüken'inortasında, Süngüz-
Başkan'ın kutlu zirvesinin' batısında yazı geçirdim. Otağımı
orada yaptır-
dım. Sınınmı burada vurdurdum.. Bin yıllık, onbin günlük
kıtabemi ve işa-
retimi burada yassı taşa yazdırdım. Bütün taşavurdurdum.
Yukarıda
Tanrı izin verdiği için, aşağıda yağız yerbeslediğiiçin
devlet ve yasa sa-
hibi oldum. Doğuda gün doğusundaki haklar, batıda ay
doğusundaki
halklar, dört taraft.f}kiinsanlar benim işimi-gücümü
görürler. Düşmanım
Bölük yok oldu. Otüken ülkesi ve çevresi, ikisi arasındaki
tarlalarım,
Sekiz-Selenge, Orkun, Togla, Sebintürdü(33),Kargu(34)ve.Burgu'
da, sula-
rımda konar-köçerdim ben(35).Türk tarihinin büyük
hamlelerini yaratmak,
büyük devletler kurmakgibi başlıca hadesilerde sakin ve
itaatlı olan yer-
leşik 'halkın değil, hayat şartlarının icabı olarak faaı
savaşçi ve teşkilatçı
-bir unsur olan göçebelerin rolÜbelirgin birşekilde göze
çarpar. Türk tari-
(29) Bakınız, Terhin Yazıtı, Güney, 6.
(30) Klyaştornıy, a.g.m., s.92; Tekin,a.g.m., s.809.
.
(31) C.H. J:Iuang,Tibetiilerin Çiniiler ve Orta Asya
Kavimleriyle Münasebetleri, Doktora
Tezi, Istanbul 1971, s.45-46.'
. .
.
(32) E. Chavannes, Doeuments sur les Tou-kiue [Tures]
Oeeidentaux Paris 1903,s.345.
i (33) SeJenge'nin kollanndan birisidir.
.
(34) Selt:nge'nin kollanndan birisidir..
..
(35) Bakınız, Terhin Yazıtı, Batı, 2-4; Ejderha yılında
(752), Otüken ortasında, Süngüz-
Başkan'ın kutlu zirvesinin batısındayazı
geçirdim..Otağıffilburada yaptırdım. Sının
burada vurdurdum. Bin yıllık, onbin günlük kitabemi ve
işaretimi burada yassı taşa
yazdırdım. Bütün taşa yurdurdum. Yukanda Tann izin verdiği
için, aşağıda yağız
yer beslediği için, devlet ve yasa sahibi oldum. Doğuda gün
doğusundaki halklar,
batıda ay doğusundaki halklar,..dört taraftaki halklar benim
işimi gücümü'görürler.
.Düşmanım'Bölük yok oldu. Otüken ülkesi ve çevresi, ikisi
arasında tarlalanm,
SekiZ.Selenge, Orkun, Togla, Sebintürdü, Kargu ve Burgu
yerlerimde, sulanmda
konar göçerim.
Page 12
82
S.GÖM,Eç
hinde devletleri kuran, idare ve ordulan teşkil edenlerin
esasınıgöçebele-
rin meydana getirmesi çağdaş kaynaklarda, Türklerin hep göçebe
bir
kavim tasvir edilmesini gerektirmiş, yerleşik ve
yarı-:göçebe Türkleri göz
önüne getirmeksizin zamanımızmü~llifletini de böyle bir
kaanataşürük-
lemiştir<36).Yukanda verdiğimiz Kök Türkçe belgede geçen
konar-göçer ,
deyimi kültiir tarihimiz için oldukça mühimdir. Bugüne kadar
Türkleri
hayvancılıkla uğraşan, göçebe bir kavim olarak telakki
edenlere karşı; bu
yazıt ve cümleler en güzel-cevabı verir sanırız. Bu zamana
kadar Türkler,
için yan-göçebe deyimi kullanılmıştır. Konar-göçer deyimi
ilebenzeş-
mekte ise de, bundan sonra eski Türkler için konar-göçer
deyimini kul-
lanmak daha doğruolacak kanaatindeyiz. Zaten bu belgelerden
de anlaşı-
lacağı üzere, Türkler çiftçilikle' ,'de uğraşmaktadırlar.
Ekip-biçtikleri
tarlalan vardır. '
'
,,
,'.
i
'
,/
Batı tarafı 5. satırda Moyun-Çor Kagan'ın yaylağımnÖtüken'in
batı
uçundaki Tez.J3aşı, buranın doğusunda Kanyuy ve K'i!nüy
nehirlerinin
bulunduğunu, Otüken civarlarında tarlalannın olduğunu,
kuzeyde düş-
malilann, güneyde Altun- Yış'ın, batıda J(ögmen- Yış' ın,
doğuda ise muh-
temelen Kadırkan":Yış'ın yer aldığını öğrenmekteyiz.
Böylece Uygur ha-
nedanlığııiın merkezinin sınırlan da çizilmiştir.
Yazıtın batı tarafi6. satırında geçen ulug buyruk tokuz
bolmışcüriıle-
sinden eski Türkhükümetinde asli dokuz bakanlığın olduğunu
öğrenmek-
\
y-
teyiz. Hükümette, bugüne kadar kaç bakanın olduğu sayısı
meçhuldü.
\
Bunu ancak Çin kaynaklannın yardımıyla öğrenebiliyorduk.
Fakat son
yıllarda bulunan yazıtlardan biri olan Terbin, hükümette
dokuz bakanın
olduğunu göstermiştir. Aynça bu sisteıpin Türklerden,
Tibetlilere de geç-
tiğini görüyoruz. Çin kaynaklarında_ bu dokuz Tibet
bakanının görevleri
sayılmış ve sonunda da, bu nazırlar kuralııia
Shang-Lung-Ch'e-Pu-Tu-
ch'ü adı verildiği zikredilmiştir. DokuzBüyük Nazırlar
,demek olan bu
ismin sonundaki Tu-ch'ü kelimesi çok ilgi çekicidir!
i
6-9. satırlarda bazı ünlü komutanlar ve'o1l11annsahip olduğu
halklar
ve,emirlerindeki kUvvetler sayılmaktadır.
,
'
Kuzey tarafı 3. satırda bir yer ismine raslamaktayız. Bu yer
adı Şi~e-
Usu yazıtında da geçmektedir: tengrim kanım oglı bilge
tarduşulug bilge
yabgu atlıgı isig yir atlıgı(37).Kök Türkçe yazıtların
şimdiye kadar halledi-
lememiş yerlerinden biri de İst Yer ülkesidk
"
.
,
Yaptığımız araştırmal;:ır bu,konuda bir neticeye yarmamız1
mümkün
kılmıştır. Bilindiği gibi Tokuz-Oguz boylan arasında A-pu-se
(Po-si) ler
de bulunmaktadır. A-pu-seler ,veya Pö-siler, 7. yüzyılın
başlannda Altı-
•
' - <
•
\....
•
i
/
.~
(36) 0, Turan, "Türkler ve ıslamiyet", A.U. DTCF
Dergisi, 4/4, Ankara, 1946,'5.463.
(37) Bakınız, Terhin Yazıtı, KuZey 3; Şine-Usu Yazıtı, Doğu
ll: Kutlu hanımın oğlu
Bilge Tarduş Ulug Bilge Yabgu'dur. Atlıları İsig Yir
atlılardır.
Page 13
TERHİN YAZITI'NIN TARİHİ AÇıDAN DEGERLENDİRİLMESİ
83
Bag Bodun ittifakına dahil olmuşlar, daha sonra Tokuz-Oguz
birliği altıq-
da Uygurlara tabi edilmişlerdir. Çin kaynaklanpda A-pu-se
veya Po~.si
şeklinde transkripsiyonlanan bu etnik ad,Türkçe Apa İsi
şeklinde okuna-
bilir. Tokuz-Oguzlar 752 yılinda etraflarına topladıkları
bazı Türk boyla-
nyla ~eraber Uygur iktidarı,na karşı ayaklanmışlardı.
Bu.ayakl~ada
yer i
alan Isiler de Şine-Usu yazıtında kaydedilmişlerdir: Isi yir
tapa iz er
ıtdım. "Kör" tidim. Kırkız kanı Kögmen irinte anta
eb barkında ermiş.
Yelmesinjs~ yiringerü ıdmış. Yelm~sinmening er anta basmış.
Til tutmış.
Kanınga, "Isinge er kelti. KarlukIsinge kelmedük"
tidi...(38). Bu olayı Çin.
kaynaklarında da görebiliyoruz: 753 senesinin 5.' ayında Apuse adli bir
beyin, ki Türklerde soyadı, şahıs adı olabilmektedir,
birliğinin Uygurlar
tarafından yıkıldığı zikredilmiştir<39).Biz bu şahsın
Apa-isilerin reisi oldu-
ğunuzannediyoruz.
'
.
.
. Apa-İsilerin, Moyun-Çor'un büyük oğlu, Bilge Tarduş Ulug
Bilge
Yabgu'nun idaresinde oldukları yine Terbin yazıtınınbu
satınndan anla-
şılmaktadır.Bundan
başka İsi adım, İsig-Sangun adli bir komutan adına
yazılan Irk Bitik<40)adli fal kitabında da görüyoruZ(41).
Vlug Bilge Yabgu'nun halkları sayıldığı gibi; TölöS Şad'ın
da komu-
tanları v:e halkları 4. satırda sayılmıştır: tengrim
kanım.oglı bilge tölös
/
(38)
(39)
(40)
(41)
Bakımz, Şine-Usu Yazıtı, K~zey, .f1-12; İsı ülkesine izci
gönderdim. "Bak" dedim.
Kırkız hanı Kögmen'in kqzeyinde, orada evinde barkında imiş.
Keşif kolu adarınm
İsi ülkesinedoğru göndermiş. Keşif kolu adarınnı benim
adarınm basrınş. Casus ola-
rak tutmuş, H~a,
"İsi ülkesine adam geldi, Karluklar İsi ülkesine
gelmedller"
dedi...
G. Ç~darlıoğlu,
Ötüken Bölgesindeki Büyük Uygur Kağanliğı (744-840),
Doçentlik
Tezi, Istanbul 1972, s.32.
Tun-huang'daki mabetlerde bulunmuş. şimdiye kadar elde
edilen yazmalann en dik-
kate şayan olanıdır. Küçük bir kitap halindedir. San renkli
iyi bir Çin kağıdı Uzerine
yazılmıştır. Eserin Türkçe metni beşinci yaprağın
arkasındandan başlamaktadır.
Bazı sayfalannda Çince metinler de vardır. Yazı gayet güzel
ve açıktır. '65paragraf-
taiı ibarettir. Her paragrafın başında birden dörde kadar
içleri kırrmzı mürekkeple
dolu siyah daireler bulunur. Bu daireler zarlann göstereceği
rakamlan belirtir. Bir
zan üç defa attıktan sonra, meselabirincisinde
bir. numara, ikincisinde 3, üçüncü
atışta da dört rakarın çıkarsa bu kitabınbir, üç ve dört
yuvarlaklı paragrafına bakılır,
Eğer yuvarlaklann bu yerinde izahı yapılmarınş
olsaydı;!kitabın umumiyetle gayesi
pek anlaşılamayacaktı. Thomsen bu durumu izah edemediği için
kitabın yazı1ış ga-
yesini pek an:layamarmştır. Kısaca talihini denemek isteyen
zan üç defa attıktan
sonra bu üç atılışın gösterdiği rakarınn ait olduğu
paragrafa müracaat eder ve bunun
içindir ki.her paragrafın sonunda bu iyidir, bu fenadır gibi
sözlere tesadüf edilmekte-
dir.
.
Bıİ fal kitabı İsig-Sangun ve Ata-Çuk adlı iki şahıs için
yazıırınştır. Bars yılında
yazıldığı da kaydedilmişse de; bununla senesini tesbit
etmeğe imkan yoktur. Clau-
son, 8-10. yüzyıl arasında yazılmış olduğunu zikretmektedir.
Bakınız, H.N. ürkun,
Eski Türk Yazıtıarı, C.2, İstanbul 1938, s.71-93; S.E.
Malov, Pamyatniki Drevnet-
yurkskoy Pismennosti, Moskova-Leningrad
1951, s.80-92; V. Thomsen, "Dr. M.A.
Stein's Manuscripts in Turkish Runic Script from Miran and
Tun-huang", Journal
of Royal AsiaticStudies,
London 1912, s.196-215; S.G. Clauson, "Notes on the Irk
Bitig", Ural-Altaische Jahrbü.cher, Vo1.33, Wiesbaden
1961, s:218:225.
.
Bakınız, Irk Bitig, 104. satır, Isiler için ayrıca bakınız,
S. Gömeç, "Isiler-Apa Isiler",
Türk Kültürü, 31/364, Ankara 1994.
Page 14
./
84
S.GÖMEÇ
ulug bilge çad atlıgı... odurgan bıiyrukıçabış sengün bodunı
tokuz bayır-
ku kayra basmıltokuz tatar bunça bodun çad bodunı(42).
ı
Bir kaplumbağa kaide üzerindeki taşa Böke Tutam tarafından
işlenen
Terbin yazıtındaki bilgiler Şine-Usu ile tamamlandığında
göreceğiz ki,
Uygur devletiriin kuruluşu ve Moyun-Çor Kagan devrini hiçbir
yabancı
kaynağa başvurmadan öğrenebileceğimiz çok değerli bir tarihi
belgedir. '
Hem Türk tarihi açısında son derece kıymetli olan bu kitabe,
hem de kül-
tür ~imizin
vazgeçilmez kaynaklarından birisidir.
'(42) Bakınız, Terhin Yazıtl, Kuzey 4:, Kutlu hanıinın oğlu
Bilge Tölös Ulug Bilge
Çad'dır (Şad). Atlıları ...Odurgan'dandır. Bakanı, Çabış
Şengün halkıdır. Tokuz-
Bayırku, Kayra, Basmıl (Kayra-Basmıl?), Tokuz- Tatar bunca
halk şadın halkıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder