SAHA YERİ VE SAHA TÜRKLERİ*
1- Saha Türklerinin Adı
Bugünkü "Yakut" kelimesi Everik (Mançu-Tunguz
kavmi) dilinden gelmektedir. Evenkiler, Saha Türklerine "Eko"
derlerdi, RuslarSaha Türklerine ait ilk bilgileri onlardan almışlar ve
"e" sesini "ya" sesine çevirip, "ut" son ekini
ekleyip, Saha 'TürklerineYakut diye ad vermişlerdi. Ancak bu ad hiçbir zaman
Saha Türkçesine yerleşmemiştir.
Daha 1924yılında Saha bilim adamı Ksenofontov Cumhuriyetimizin
Anayasa komisyonuna Yakut ve YaktUya kelimelerinin yerine "Saha" ve
Sahastan" kelimelerinin kullanılmasını teklif etmiş ve Yakut kelimesinin
Türkçe olmadığını da kaydetmişti.
Maalesef bu iş o zamanlar bitirilmemişti.1928 senesinde
Komünist Partisi Merkez Komitesi aldığı bir kararla Cumhuriyetimizde ağır bir
baskıya başlamıştı. Halbuki bu zamanda birçok halk kendi tarihi adlarını
almışlardı,
1930 larda Sovyetler Birliğinin yenianayasasıhazırlandığı
zaman Saha Türkleri için yeni birümit doğmuştu. 1936yılında Saha Türklerinin tarihi
adlarını almaları için devlet komisyonu çalışmalara başlamıştı. Maalesef bu
teşebbüse de kanlı bir şekilde son verildi. Bundan
sonra da kimse böyle bir konuyu açmaya cesaretedemedi.
Bütün eski Sovyetler Birliğinde ."Glostnost" ve
"Prestroyka" politikaları ile esen bağımsızlık rüzgarları Saha.
Sire'ye kadar ulaştı. 27 Ey1ül1990 da Saha Özerk Cumhuriyeti devlet
egemenliğini ilan etti.
Cumhuriyetimizin adı "Yakut-Saha Sovyet Sosyalist
Cumhuriyeti" olmuştu. Ama bu da bugünkü realiteye ters düşmektedir. 20
aralık 1991 ülkemizde cumhurbaşkanı seçimi gerçekleşti. Bu yeni cumhuriyetimizin
ilk cumhurbaşkanının birinci kararı cumhuriyetimize kendi tarihi adını koymak
oldu. 27 Aralık 1991 den itibaren cumhuriyetimizin adı "Saha
Cumhuriyeti" oldu ve "Yakutya" kelimesi ise yalriız parentez
içinde verilmektedir. Böylece tarihi hakikatlar yerini bulmaktadır.
'3- Saha Türklerinin Menşei Problemi
Saha Türklerinın etnik oluşumuna çeşitli kavimlerin dahil
olduğu yolunda görüşler mevcuttur. Bunlar arasında Hint-İran dilli haklar da ,
sayılmıştır. Fakat Saha Türklerinin asıl etnik temelini iki büyük Türk grubu
oluşturmuştur:
ı. grubu eski Tölösaşiretleri ve bunların içinde de
özellikle uygurların yeri büyüktür, ki Saha Türklerinin ataları olan Kurıkanlar
bir Tölös boyudur.
2.grubu iseKıpçak boyları oluşturmaktadır. '
Saha Türklerirrin.antropolojik tipi 'iki kisma ayrılmaktadır
l-'Moğol aşiretlerinin, etkisine maruz kalmış çok kuvvetli
Orta Asya tipi,
2-Eski Avrupa fonetik fonlu Güney Sibirya antropolojik tipi.
Umumi olarak, Saha Türklerinin etnik oluşumu Orta Lena
havzasında 17. asırdan önce biçimlenmiştir.
Halbuki, bugüne kada.r Saha Türklerinin eski tarihi ve etnik
kökenini tam olarak bilmiyoruz. Bu konu hakkında. birtakım hipotezler vardır.
Sahalar güney Türkleridir; kuzeye Altay-Sayan, Orta Asya Baykal yanından gelip Orta
Lena havzasında Saha halkını meydana getirmişlerdir;
Bundan başka Kostantinov, Zekov ve Gogolevgibi Saha bilim adamlarının
ana fikrine göre, Saha Türklerinin etIiik menşeinde beş dönem vardır:
ı. Dönem: Eski Türk
'dönemi (Kurıkanlardan önce).
Bu dönem İskit (veya İskit-Saka) ve Hunlar devirlerinden
ibarettir.
M.Ö. 7. y. yıldan m.s. 4. y.-yıla kadar Bu demirçağı
zarfında Güney Sibirya ve Orta Asya'da son devletler kurulur, gelişir ve
yayılır. Tarihe en önemli izleri bırakmış devletlerinin arasında Kök Türk
Kaganlığı (m.s. 6-8. y.y.), Eski Uygur Kaganlığı (m.s, 8-9.y.y.), Kimekler
(m,s. 9-11. y.y.), Eski Hakaslar (m.s. 6-13.
y.y.) ve Eski Moğol İmparatorluğu (13-14. y.y.) vardır.
İlk demir çağı başında Wu-sun, Yüeçi, Tingling .cTölös) ve
Hunlar aşiret birliklerini
kurmuşlardır. Bunlardan hangileri Saha Türklerinin etnik
oluşumuna katılmışlardı .
Muhtemeldir ki, Yüeçilerin bir kısmı Sahaların eski
atalarının meydana gelişinde etkili olmuşlardır. Yüeçiler Pazırık. ve' Uyuk arkeolojik
medeniyetinin taşıyıciları idi Dillerinde Türkçe kelimelerin olduğu bilinmektedir.
Saha Türkleri. ve Yüeçiler arasında ,bilhassa ölü
gömme törenlerinde, mesleenve sanat unsurlarında sıkı bir
paralellik kurulabilir. M.Ö..2. y.y. da Hunlar tarafından yok edildikten sonra Yüeçilerin
bir kısmı Baykal yakınlarına çekilip, Saha Türklerinin etnik oluşumuna katdmış
olabilirler.
M.Ö. 2. y. Yılda Hunlar Tingling ve Kırkızları fethedip,
Kırkızları Baykal yakınındaki Tingling'topraklarına göç ettirmişlerdi. Kırkızlar
bugünkü Hakasların ataları ve eski Türk göçebeleri idiler. Tinglingler etnik
kökeni bilinmeyen ve gök gözlu Avrupaid bir halktır ve Yenisey ile .Minusinsk
bozkırlanııda. yerleşik idiler.
Bu.iki halk karışımının neticesinde Taştık arkeolojik medeniyetinin
taşıyıcıları ortaya çıkmıştır. Bunların Saha Türklerinin etnik oluşumuna
katılması çok mümkündür..Saha maddi kültürünün unsurları bunu tasdik ederler. .
Şunu belirtmek lazımdır ki,eskı Türkler etnik bakımdan homojen
değildiler; Bunların arasında Altay Türkleri, Yenisey Kırkızları, Uygur,
Kıpçak, Kurıkan, Kanglı-Peçenekler vesaireler de vardır.
Bugünkü bilim insanlarının bir kısmı Saha Türklerinin
atalarının Tölös aşiretleri olduğunu söylemektedirler. Tölös aşiretlerinin
temelini Uygurlar teşkil etmekteydi.'ler.. 630 sen.esinde. Tölös Kaganlığı
(veya Tokuz Oguz) kurulmuş ve 682 yılında II. Türk Kaganlığı tarafından
yok edilmişti. Fakat 745 senesinden 840 yılına kadar tekrar
Uygurlar iktidara geçmişlerdir. Meselenin asıl dikkati çeken tarafı şu ki; Saha
Türkçesinde Uygur terimi yoktur.
Saha Türkçesinde kagalas veya kanglı terimi vardır; Bundan
başka Saha Türkleri ile Kıpçaklar arasında çok yakın maddi ve etnografik benzerlikler
mevcuttur. Bu aradaki etnik ilişkilerin Hakaslardan (veya Yenisey KırkızIan)
geçtiği sanılmaktadır.
2. Dönem: Kurıkan
Dönemi. Bu devir 6 ve 10.yüzyıllararasıdır.
Saha bilim adamlarının büyük bir kısmı Saha Türklerinin kökenini
Baykal yanındaki Kurıkanlara bağlamaktadırlar. Kurıkanların biçimlenmesine yerli
Tunguz aşiretleri, karo mezar kültürünün veTaştık medeniyetinin taşıyıcılannın torunları
(veya Yenisey Kırkızla.rı)
etkide bulunmuşlardır: Bundan başka Tölös aşiretleri ve
Hunların bir kısmı da bu teşekküle katılmışlardır. Kurıkanlar Orkun runik
yazısını biliyorlardı; Çin kaynaklarına göre Kurıkanlar 5000 suvari çıkarabilen
oldukça büyük ve bağımsız bir halktı. Kurıkanların adı üç kelimeden
ibarettir: Uç-kun-kan. Bunların üç aşiret birliğini jrade
etmesi muhtemeldir.,Türkler-karo meza rkültürü taşıyıcıları-Moğollar ve Evenkiler.
Ama bu sadece bir hipotezdir.
840 senesinde Yenisey Kırkızları, Uygur kaganlığını yok
etmişlerdir. Kızlasov'a göre o zaman, Baykal kıyılarına aristokrat Kırkız
soyunun başında Hakasların bir kısmı da gelmişti.
3..Dönem: Moğöl
dönemi. Budönem 10.y.y. dan 1.yüzyıla kadar.dır. Moğol aşiretleri Baykal
kıyılarına gelip, eski Sahalarla çeşitli temaslarda bulunmuşlardı. Bunun neticesi
olarak, Saha Türklerinin gelecekteki etnik, dil ve antropolojik özellikleri
biçimlenmiştir.
4. Dönem: Eski Saha
Dönemi. Bu dönem 12. y.yıldan 16. y.yıla kadar sürer. Bu göç zamanıdır.
Moğol başbuğu. Çingiz Han Altay-Sayan ve Baykal çevresindeki bir çok halkı
fethetmişti. Sahalar kuzeye, Orta Lena havzasına çekilmişlerdi. Saha bilim
adamı Gogolev'e göre bu dönemin adı Kırkız ötöh veya kulun-atah arkeolojik
devresıdir.
5. Dönem: Geç Saha
Dönemi. Bu dönettı 15. y. yıldan 16. y.yıla kadardır. Bu devre tamamen Saha
yerindeki Otta Lena havzasında cereyan etmiştir. Baykal kıyılarındaki eski
Sahaların büyük çoğunluğu bu yeni vatana gelip, 17 y.yıldan önce Saha
Türklerini oluşturmuştu.
Son olarak, bazı tarihi eserlerde Saha Türkleri
Uranhay-Sahalar diye adlandırılırlar. Bu adı Viluy Nehrinde yurt tutmuş ve
Tunguzlar ile karışmış Saha Türkleri taşımaktadırlar. Mançurya'da Uranhayadlı bir
Tunguz aşireti var idi. Moğollar ise bütün kuzeydeki orman halkla.rına uranhay
diye umumi bir' ad vermişlerdi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder